OS-feber?

Jag satt framför TVn igår och såg herrarnas längdstaffett - såå spännande!
Och så körde de hem guldmedaljen också. Härligt!! Vilka GULD-killar!

Nej, jag har inte OS-feber, men jag tycker att det är kul att kolla längdåkningen och skidskyttet och så när Anja åker, förstås.

Orkar inte kolla på backhoppning och rodel och sådant. Curling är gränsfall...

Jag har virkat varsin OS-mössa åt barnen!



Det finns lite olika beskrivningar på hur man virkar dessa luvor och jag har, min vana trogen, lagt till och dragit ifrån lite och gjort min egen variant... Grunden är den här beskrivningen från Järbo garn.

Jag har virkat halvstolpar (hst) istället för fastmaskor (fm), använt virknål nr 6 istället för 7, och ändrat antalet varv per färg något, men annars följt beskrivningen vad gäller antal maskor och vilka varv jag gjort ökningar på.

Har tänkt att fodra mössorna med tunn fleece för att de skall vara varma och sköna även utomhus *ler* och så skall jag sy på en svensk flagga - istället för det fina OS-märket som är på de riktiga OS-mössorna.

När jag satt där framför TVn och virkade mössor så det glödde i virknålen blev jag riktigt full i skratt åt mig själv...

När jag var barn satt mammor, mormödrar, farmödrar och andra tanter och stickade IngemarStenmark-mössor. Kommer ni ihåg dem? ALLA hade sådana, köpta eller hemstickade, när jag var barn!
Och här sitter jag nu, typ 30år senare, och virkar OS-mössor till mina barn *skrattar*

Garnet som jag har använt till mössorna är nyaFuga från Järbo garn (dubbelt).

Det är samma garn som jag har virkat filt, halsdukar och tofflor av i vinter.

Jo, jag jobbar fortfarande på att göra av med restgarnerna sedan filtprojektet, men eftersom jag hela tiden måste köpa nya nystan till mina arbeten, så växer garnhögen hela tiden...

Hur som helst...jag blir väl av med den där garnhögen nå'n gång... under tiden har jag väldigt kul!

Kram! Stina



Kommentarer
Postat av: Anneli

Jätte fina! Men jag tror inte att du behöver fodra dom om du använt Fuga. Jag virkade mina med dubbel Lady och dom är varma, riktigt varma.



Jag brukar också gå orginalet men för första gången så gjorde jag precis som det stod :) Var också inne på hst för jag brukar alltid få för många fm om jag inte räknar varje varv :)

2010-02-25 @ 22:51:05
Postat av: stina

Mmm...mössan är ju varm inomhus, men efersom jag gjorde hst istället för fm så är det lite stora hål...så blåser det lite blir det nog kallt om örona utan fleece. Funderar vidare :)

2010-02-25 @ 23:13:51
URL: http://stinamarang.blogg.se/
Postat av: Anneli

Det har du rätt i, det blir ju lite glesare när det är hst.



Köpte mer garn idag till 2 nya :)

2010-02-26 @ 13:35:01
Postat av: Anna

Som alltid när jag ser dina alster kliar det i fingrarna. Denna gång ska jag faktiskt göra något åt det istället för att använda Lille R´s mössa =).

Kram Anna

2010-02-26 @ 13:39:09
Postat av: Ulrica

Vilka mysiga mössor! Jodå även familjen och jag har suttit bänkade framför OS-tävlingarna och känt oss patriotiska, har till och med tittat på curlingen.

Lyllos fick du en Stenmarks mössa......det fick aldrig jag :(

2010-02-26 @ 14:41:19
URL: http://kullanderdesign.blogspot.com
Postat av: Mamma

Fantastiskt fina färger! De "hemmagjorda" jag sett tidigare har varit helt fel blå färg. Dessa kommer att pryda huvudena på Lilla J och Stora C. Kanske det för med sig någon medalj? Kram! Mamma

2010-02-26 @ 22:55:02
URL: http://blogg.passagen.se/bella-mareld
Postat av: Morfen

De är ju supercool!! :D

2010-02-27 @ 19:15:01
URL: http://morfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0