mormorsrutor

Det är många år sedan jag virkade mormorsrutor! Jag kommer ihåg att farmor lärde mig när jag var barn - kanske 8 år eller så - och då virkade jag några rutor som hon använde i en filt som hon virkade till mig. Då var det återanvändning och restgarner som gällde. Jag kommer ihåg att vi "räckte" upp stickade tröjor och andra plagg som blivit för små, eller utslitna, och tvättade garnen och nystade upp till nya nystan.

Nu har jag fått ett virkryck. Antagligen har jag också tagit mig vatten över huvudet. Men inspirerad av den här underbara filten som jag hittade hos Attic24 dök jag in i en affär och köpte ett stort antal garnnystan i blandade färger!

Jag började igår...



Så här långt har jag kommit hittills. En liten men naggande god start. *ler*
Planen är att filten skall bli ca 130 x 170 cm när den är klar - det blir 35 st stora rutor och ca 10 cm "mormorsvarv" runt om hela filten.

Jag har tänkt mig att börja varje liten ruta med vitt garn, och avsluta med ett varv i turkos eller petrol. Sedan får alla andra varv bli slumpvis färgval på. Spännande att se hur det blir till slut!

Garnet jag använder är "Fuga" från Järbo garn. Det är en blandning av ull och akryl.

Då och då kommer jag att rapportera hur arbetet fortskrider.

Och hur går det med min tandvärk då? Jodå, mycket bättre! Nu tror jag på allvar att det kommer att bli bra igen. Penicillinet verkar hjälpa. Behöver nästan inte ta något smärtstillande alls *skönt*
Tack för era gulliga kommentarer och er omtanke!

Kram! Stina

 


Kommentarer
Postat av: myamia

åhhhh så fint det ser ut! Jag har inte kommit så långt med min virkning än... men jag hoppas att det snart tar fart, jag har stora planer ;) ;)

2009-09-10 @ 10:27:12
URL: http://www.myamias.blogspot.com
Postat av: Helene

Åh, underbart fin!! Jag avslutar varje ruta med vitt, sen är det random som gäller på övriga varv :-) Först tänkte jag börja alla rutor med gult, men ångrade mig... Så nu är det gul, rosa eller orange början på dom :-D



Kram

2009-09-18 @ 08:20:42
URL: http://webmosterhelene.blogspot.com
Postat av: linda

underbara färger!!! filten kommer att bli grymt fin!!

2009-09-25 @ 19:08:01
URL: http://nallebrum.blogspot.com
Postat av: Lucy@attic24

Your BB squares are looking gorgeous, LOVE the colours!

have fun hooking, I'll look forward to seeing it grow :o)

Lxxxxxxxxxxxxx

2009-10-09 @ 08:12:44
URL: http://attic24.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0