dagens pyssliga - pepparkakshus

Stackars stora C har fått halsfluss och har varit hemma från skolan hela veckan.
Älskade P och jag har turats om att VABa för honom.

I onsdags var älskade P med stora C till doktorn och gjorde halsprov och fick konstaterat att det var halsfluss - vilket jag misstänkte, men eftersom jag inte kunde se några "vita prickar" på hans halsmandlar, så var jag osäker. När jag var barn och hade halsfluss - OFTA - var de "vita prickarna" i halsen ett säkert tecken, och de kom varenda gång...

Stora C fick penicillin, och nu börjar han krya på sig.

Lilla J har varit väldigt nöjd, för hon har fått lov att gå hem direkt efter skolan hela veckan. Det har känts stort för henne att få gå hem själv, och inte behöva vara på fritids, och bli hämtad sent på eftermiddagen.

Idag har vi byggt pepparkakshus :)



Eftersom huset INTE skall ätas upp efter jul har vi gjort ett "fuskbygge".
Vi använde en fårdigköpt byggsats som jag limmade ihop med limpistol istället för med bränt socker. Såå mycket smidigare!



Här är det huvudsakliga byggmaterialet - pepparkaksbyggsats, non-stops och silverkulor. Övrigt som vi har använt är limpistol, gelatinblad, dubbelhäftande tejp, tårtpapper och kristyr.

Jag brukar vispa kristyren med elvisp, så att den blir ungefär som marängsmet. Då är den jättebra att jobba med. Ner med kristyrsmeten i en spritspåse bara, den är supersmidig att spritsa ut, och stannar kvar där man lägger den.



Bäst att få fönstren på plats innan huset limmas ihop. Gelatinblad är perfekta som fönsterrutor. Det ser nästan ut som om rutorna är blyinfattade - snyggt!



Sedan var det dags att hänga upp gardinerna. Spetsen från ett tårtpapper och lite dubbelhäftande tejp, så var spetsgardinerna uppe! Lite trixigt bara att komma ihåg att ha rätt sida ut mot husets utsida...



Huset är byggt - här syns det hur bra det blev med fönster och gardiner *ler*




Takläggning pågår - lilla J och stora C lägger varsin sida av taket - rättvist skall det vara!



Här är taket lagt, återstår bara lite fler silverkulor, kristyr och istappar i hörnena.

Funderar på att sätta ett elektiskt värmeljus i huset, det kan nog se mysigt ut.



Ja, så gick årets pepparkakshusbygge till hos oss.

Nu är det dags att fixa till för fredagsmys!

Kram! Stina

Kommentarer
Postat av: ÅsaF

Åh så tjusigt!! Smart med limpistolen och gelatinfönstrena! :-)

Kram

2009-12-19 @ 09:58:06
URL: http://asaf.blogg.se/
Postat av: Lillsnörpa

Himlar vad smart med spetsgardinerna! Det gillar jag starkt! /Lillsnörpa

2010-01-27 @ 12:20:49
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0