knäck

Jag tror att vi är knäcktokiga i vår familj!

Denna julen har jag kokat knäck inte mindre än sju omgångar - lite tokigt låter det, eller?



Före jul - vid lucia ungefär - kokade jag en omgång vanlig knäck, och en omgång med hackad mandel.

Alla knäcken var slut innan jul, så dan före dan kokade jag tre omgångar till - en med pepparkakssmak, en med chokladsmak och en med hackad mandel. I mellandagarna har jag kokat ytterligare två omgångar med hackad mandel.

Mitt grundrecept för knäck:

2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Valfri smaksättning:

ca 1,5 dl mandel (skållas och hackas) + ett par droppar bittermandelolja
eller
ca 1/2 tsk pepparkakskryddor
eller
ca 2 tsk kakaopulver

Jag blandar allt i en vid gryta med tjock botten och kokar i ca 15 min innan jag börjar testa "kulprovet". När det går att forma en kula som är lite hårdare i kanterna (svårt att förklara) har knäcksmeten kokat färdigt. Om det skall vara mandel i knäcken blandar jag i den nu och droppar i ett par droppar bittermandelolja. Om jag använder pepparkakskryddor eller kakao, blandar jag i det från början.

Jag tycker att knäcken skall vara ganska hård - men inte så hård att man riskerar att bita sönder tänderna. Så det där med koktid är svårt att avgöra. Jag tar det säkra före det osäkra och börjar med kulprovet efter 15 min, så att jag inte riskerar att knäcken kokar sig stenhård innan jag har hunnit prova.

Det finns flera olika tips om hur man skall undvika att knäckformarna välter när man fyller i dem. Jag brukar spraya en bakplåt med vatten och sätta ut knäckformarna på den - vattnet gör att formarna håller sig kvar på plats, och värmen från knäcksmeten gör att formarna torkar undertill - det blir inget kladd (så som det blir om man smörjer plåten med olja t ex).


Tjingeling!
Stina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0