familjehelg!

En riktigt härlig familjehelg har det varit!

I lördags firade vi att P hade födelsedag. Tidigt, tidigt, smög jag och barnen upp för att beredda med presenter väcka födelsedagspappan med skönsång! Efter paketöppning och kramar njöt vi av att kunna ligga kvar en stund i sängen innan det var dags för frukost och fortsatta kalasförberedelser.

Stora C hade innebandymatch på förmiddagen och blev hämtad av kompis A med föräldrar. Vilken tur att det var hemmamatch, så att han kunde vara med och ändå hinna hem till kalaset! Matchen vann våra killar och stora C kom hem och var glad och stolt eftersom han hade gjort ett av målen!

Vid lunchtid kom familjen, åkande från långt bort och nära. Så härligt att vi för en gångs skull kunde vara med allihop! Det brukar alltid vara någon som saknas, men nu var alla föräldrar och syskon samlade. Huset blev fullt, vi var fjorton vuxna, fem barn i åldrar från 12 till 4 år och en liten tremånaders bebis! Finns det hjärterum så finns det stjärterum - men det märktes att vi har gjort hallen mindre, för det blev lite trångt där en stund när alla kom nästan samtidigt.

När man skall bjuda många på mat är det lite praktiskt om det går att ha "gående bord". Vi bjöd på mustig köttfärssoppa med creme fraiche och bröd till, och paj med salami, fetaost, spenat och broccoli. Barnen serverades först vid köksbordet, och sedan kunde de vuxna gå förbi med sina sopptallrikar för att sitta i rummet bredvid.

Efter mat och prat och skratt - och lite godis - var det dags för kaffe och tårta, och glass till barnen.

Jag hade i veckan fått för mig att jag skulle ge mig på att baka mockatårta till kalaset. Fick lite panik ett slag när jag inte kunde hitta farmors recept - jag till och med googlade på mockatårta innan jag äntligen hittade min lilla lapp! Det blir till att skriva in receptet i receptboken, så att jag inte riskerar att tappa bort det igen! Hur som helst, med tungan rätt i mun och rumstempererade ingredienser, lyckades jag sno ihop tårtan utan att mockakrämen skar sig! Mmmm...
Eftersom inte riktigt alla älskar mockatårta, gjorde jag en vanlig gräddtårta också :)

Som alltid när det har varit kalas, och alla har tackat för sig och åkt hem igen, känns det lite tomt när man står i köket och lastar ur och i diskmaskinen, slänger linneduken i tvättmaskinen och plockar iordning.
 
Hann ju inte riktigt prata med alla så som jag ville.
Skulle det inte varit lite mera mat?
Några kakor också till kaffet?

Till kvällen - lördagsmyset - åt vi paj och soppa från kalaset, det var ingen som hade lust att laga någon mat, eller att åka och hämta pizza heller för den delen...sedan blev det TV-soffan resten av kvällen.

Söndag morgon startade nästan likadant. Tidigt, tidigt smög jag upp för att väcka barnen, så att de beredda med presenter kunde väcka Far med glada grattisrop och kramar! Men sedan var det dags att äta frukost och att skynda för att komma i ordning. Lilla J skulle vara med sin kör "Gott & Blandat" och sjunga på familjegudstjänst i kyrkan. Temat för dagen var Guds Familj, och barnen - stora och små - sjöng så fint!

Efter lunch åkte vi för att fira P's pappa med eftermiddagsfika. Min allra bästa pappa fick med sig en liten Fars Dagspresent när han åkte hem från kalaset på lördagen.

Nu är det måndag igen och arbetsveckan har börjat!

Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0