tandvärk

I söndags på väg hem från Göteborg började det molvärka lite hotande i en tand.
 
Hmm, hade det fastnat något litet som irriterade?

När vi kom hem fick det bli extraextranoga rengöring med tandtråd, tandpetare, tandborste (i flera omgångar) och munskölj...Men nej, det hjälpte inte, tandeländet värkte bara etter värre!
Måndagen kom och gick utan bättring - det gick lite bättre med hjälp av alvedon - men jag insåg på måndagskvällen att det nog fick bli ett telefonsamtal till tandläkaren.

Igårkväll kände jag mig som pigan Lina i Emil i Lönneberga - jag var inte riktigt lika svullen i kinden, men hela huvudet värkte, i tanden (nästan alla tänderna faktiskt), i örat, ner i halsen *stackars mig*

Fick en akuttid klockan 7 i morse! Underbara tandläkare som klämde in mig på en tid som egentligen inte fanns!
Fotografering av tanden - beskrivning av hur värken kändes och när den uppstod och ja, allt man kan beskriva om hur det kan kännas i en tand. Koll på röntgnplåtarna, ingen karies - var det bra eller dåligt i detta läget?

Det blev akutbehandling - bedövning *nödvändigt* borttagning av gammal plastfyllning och sedan "rensning" av pulpan - det var lite infekterat också tydligen. I med provisorisk fyllning och bokning av ny tid om en och en halv vecka. Fick med mig ett recept på penicillin också, tillsammans med rådet att fortsätta med smärtstillande.

Fram på förmiddagen när bedövningen började släppa kom värken tillbaka med förnyad kraft *ajajaj*
Tur att det finns piller!

Det står rotfyllning på arbetsordern hos tandläkaren - men vilken tur att jag slipper dra ut tanden *plopp!* som pigan Lina.

Kram! Stina

Kommentarer
Postat av: myamia

jag får ångest när jag tänker på tandläkare och tänder. haha jag är lite rubbad ;)

pillra lungt ;) kram

2009-09-03 @ 01:10:20
URL: http://www.myamias.blogspot.com
Postat av: Lajsan

Men himmel und Geplätten, vad säger du människa!!! Jag såg inte ett spår av pina i ditt ansikte idag...Pokeransikte har jag hört talas om men detta var då väl det värsta...JAG BARA HATAR TANDVÄRK!!!...Stackars dig...men herre gud, varför sa du inget!! Rotfyllning...arrrrrrrghhhhhhh

2009-09-03 @ 22:22:12
URL: http://nygamlajag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0